Latince’deki logy kelimesine mukabil olarak dilimize Arapça’dan giren ilim kelimesi doğru düşünme ve sistematik bilgi edinme süreci olarak açıklanabilir. Bugünkü Türkçe’de bilim kelimesiyle Türkçeleştirilen bu kavram birleştirilmiş ve düzenlenmiş sistematik bilgiler bütünü olarak tanımlanır.
BİLİMİN AMACI
İnsan yaratılışından itibaren ihtiyaçlarını gidermek amacıyla çevreyi ve evreni tanımlamak, doğaya hükmetmek için çabalamıştır. Bu çabalar sonucunda bilim ortaya çıkmıştır. Bu açıdan bakarsak bilim, gerçeği anlama ve var olandan hareketle olması muhtemel olanı kestirme amacındadır. Bilimin amacı tanımlama, denetleme ve sonuç çıkarmadır.
İnsan yaratılışından itibaren ihtiyaçlarını gidermek amacıyla çevreyi ve evreni tanımlamak, doğaya hükmetmek için çabalamıştır. Bu çabalar sonucunda bilim ortaya çıkmıştır. Bu açıdan bakarsak bilim, gerçeği anlama ve var olandan hareketle olması muhtemel olanı kestirme amacındadır. Bilimin amacı tanımlama, denetleme ve sonuç çıkarmadır.
BİLİMSEL ARAŞTIRMANIN AŞAMALARI
1)KONU SEÇİMİ
Araştırmacı, araştırmasına başlamadan önce neyi, hangi amaçla araştıracağını tespit etmelidir. Seçilecek konu hem araştırıcının kapasitesine uygun olmalı hemde o konudaki mevcut çalışmaların tekrarı olmamalıdır. Konu seçiminde konunun taşıdığı önem araştırıcının kapasitesine uygunluğu, toplumsal ahlaka uygunluğu, gerekli malzemeye erişebilirlik ve elde bulunan imkanlar önemli hususlardır.
1)KONU SEÇİMİ
Araştırmacı, araştırmasına başlamadan önce neyi, hangi amaçla araştıracağını tespit etmelidir. Seçilecek konu hem araştırıcının kapasitesine uygun olmalı hemde o konudaki mevcut çalışmaların tekrarı olmamalıdır. Konu seçiminde konunun taşıdığı önem araştırıcının kapasitesine uygunluğu, toplumsal ahlaka uygunluğu, gerekli malzemeye erişebilirlik ve elde bulunan imkanlar önemli hususlardır.
2)MALZEME TOPLAMA
Konu seçiminden sonraki diğer aşama, malzeme toplama aşamasıdır. Konuyla ilgili ve konuya yakın olan diğer konulardaki kaynaklar temin edilmeli ve incelenmelidir. Elde edilen bilgiler sınıflandırılıp, gerekli notlar alınmalıdır. Araştırmacı, araştıracağı konuda veya o konuya yakın olan çalışmaları mutlaka tespit edip incelemelidir. Böylece bulunduğu noktayı görüp ona göre hareket eder.
Konu seçiminden sonraki diğer aşama, malzeme toplama aşamasıdır. Konuyla ilgili ve konuya yakın olan diğer konulardaki kaynaklar temin edilmeli ve incelenmelidir. Elde edilen bilgiler sınıflandırılıp, gerekli notlar alınmalıdır. Araştırmacı, araştıracağı konuda veya o konuya yakın olan çalışmaları mutlaka tespit edip incelemelidir. Böylece bulunduğu noktayı görüp ona göre hareket eder.
3)ZAMANI KULLANMA
Her konuda olduğu gibi, bilimsel araştırmada da zaman en önemli unsurlardandır. Araştırma için seçilen konuya paralel bir zamanlama planı yapılır. Zamanın verimli kullanılması araştırmacıya büyük kolaylık sağlar.
Her konuda olduğu gibi, bilimsel araştırmada da zaman en önemli unsurlardandır. Araştırma için seçilen konuya paralel bir zamanlama planı yapılır. Zamanın verimli kullanılması araştırmacıya büyük kolaylık sağlar.
4)PLAN
Bilimsel bir araştırmada dikkat edilecek diğer husus plandır. Araştırmanın amacı ve yöntem tespit edildikten sonra geçici bir plan yapılır. Kaynak, eser ve malzemeler toplandıktan sonra asıl plan oluşturulur. Araştırma bu doğrultuda ilerletilir.
Bilimsel bir araştırmada dikkat edilecek diğer husus plandır. Araştırmanın amacı ve yöntem tespit edildikten sonra geçici bir plan yapılır. Kaynak, eser ve malzemeler toplandıktan sonra asıl plan oluşturulur. Araştırma bu doğrultuda ilerletilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder